Zarządzanie podmiotami ekonomii społecznej

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Ekonomia społeczna w Polsce - aspekty prawne. 12
  • Analiza sytuacji ekonomii społecznej, charakterystyka zjawiska w Polsce i na świecie.
  • Wprowadzenie do przedsiębiorczości społecznej i ekonomii społecznej
  • Podstawowe akty prawne UE dotyczące ekonomii społecznej
  • Partnerstwo Publiczno Prywatne
Podmioty Ekonomii Społecznej w otoczeniu instytucjonalnym 16
  • Otoczenie PES na poziomach krajowych, regionalnych (wojewódzkich), subregionalnych i gminnych
  • Rodzaje przedsiębiorstw społecznych – różnice formalno-prawne - ćwiczenia praktyczne
  • Rola ekonomii społecznej w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu,
Analiza rynku - wybór pomysłu na działalność 16
  • Metody analizy rynku
  • Sposoby poszukiwania pomysłów na działalność gospodarczą
  • Warsztaty podejmowania decyzji
Biznes plan 32
  • Potencjał grupy inicjatywnej
  • Potencjał finansowy, techniczny
  • Prezentacja przedsięwzięcia
  • Plan marketingowy
  • Prognoza sprzedaży
  • Charakterystyka rynku i klientów
  • Otoczenie konkurencyjne
  • Promocja i dystrybucja
  • Prognozy finansowe
Działalność gospodarcza NGO 24
  • Podstawy księgowości NGO
  • Zasady księgowania przychodów i kosztów
  • Zasady rozliczania wynagrodzeń
  • Zasady rozliczania podatków
  • Zasady rozliczania projektów
  • Sprawozdawczość NGO
Społeczna odpowiedzialność biznesu - warsztaty 16
  • CSR w kontekście zrównoważonego rozwoju, roli firmy i jej odpowiedzialności we współczesnym świecie:
  • Definicja i zakres CSR Rola systemowych narzędzi jakości w realizacji polityki odpowiedzialnego biznesu: ISO 9001 (jakość), ISO 14001(ochrona środowiska), ISO 45001:2018 (bezpieczeństwo i higiena pracy) oraz normy i standardy branżowe
  • Kluczowe pojęcie: interesariusz.
  • Korzyści krótko i długoterminowe wdrażania CSR dla firmy oraz jej interesariuszy.
  • Wdrażanie CSR w praktyce,
  • Normy i standardy CSR ułatwiające wdrażanie społecznej odpowiedzialności
Zarządzanie zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej 16
  • Wprowadzenie do zagadnienia zarządzania.
  • Kierowanie zespołem pracowników
  • Komunikacja w organizacji
  • Motywowanie w zarządzaniu
  • Delegowanie uprawnień i powierzanie zadań
Lider w przedsiębiorstwach ekonomii społecznej 16
  • Kim jest lider – rola i zadania menadżera we współczesnej organizacji
  • Style przewodzenia ludźmi
  • Władza a autorytet – lider formalny i nieformalny
  • Jaki styl przewodzenia wybrać – orientacja na ludzi vs orientacja na zadania
  • Formy pracy z grupą
  • Metody aktywizacji grupy
  • Budowanie atmosfery współpracy
  • Fazy rozwoju grupy
  • Kontrolowanie procesów grupowych.
  • Konflikt, jako źródło zastępczej stymulacji w zespole. Funkcja i pozytywy konfliktu.
  • Wzmacnianie nastawienia na szukanie rozwiązań, a nie problemów i winnych.
  • Co przyczynia się do spirali konfliktu? Analiza radzenia sobie z sytuacja konfliktową. Koło konfliktu. Style rozwiązywania konfliktów.
  • Analiza najczęściej występujących konfliktów
  • Sytuacje wymagające asertywności przełożonego
  • Poziom rozwoju postawy asertywnej: autoanaliza
  • Narzędzia asertywności: praca na doświadczeniach Uczestników
  • Szantaż emocjonalny stosowany wobec przełożonego i optymalne sposoby reagowania
Benchmarking - element zarządzania w PES 8
  • Zdefiniowanie benchmarkingu
  • Obszary zastosowań
  • Rodzaje i rola benchmarkingu
Reintegracja społeczno-zawodowa 24
  • Indywidualny Plan Rozwoju istniejących PES
  • Tworzenie indywidualnych planów rozwoju w obszarze reintegracji społeczno-zawodowej - warsztaty
  • Plan rozwoju dla przedsiębiorstwa
  • Plan rozwoju zawodowego dla pracownika
  • Plan rozwoju osobistego dla pracownika
Finansowanie przedsiębiorstw ekonomii społecznej 8
  • Fundusze publiczne
  • Fundusze unijne w zarządzaniu organizacjami ES
Razem 188