MBA w ochronie zdrowia

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Zajęcia integracyjne 4
  • Gry i zabawy wymagające współpracy zespołowej
Współczesny menedżer organizacji 8
  • Przywództwo - wiedza, umiejętności i predyspozycje lidera/menedżera.
  • Przywództwo - kompetencje lidera/menedżera.
  • Przywództwo a systemy organizacji przedsiębiorstw - struktury klasyczne i nowoczesne.
  • Przywództwo a czynnik ludzki organizacji wobec wyzwań XXI wieku.
System ochrony zdrowia w Polsce 16
  • Charakterystyka ubezpieczeniowego modelu ochrony zdrowia.
  • Publiczne ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Instytucja i zasady ubezpieczenia.
  • Status ubezpieczonego i zakres świadczeń gwarantowanych.
  • Zawody medyczne
Zarządzanie projektem 16
  • Najważniejsze definicje i pojęcia związane z zarządzaniem projektem.
  • Zarządzanie projektami w organizacjach.
  • Cykl życia projektu.
  • Planowanie projektu.
  • Realizacja i monitorowanie postępów projektu.
  • Zarządzanie ryzykiem.
  • Wspomaganie informatyczne zarządzania projektem – MS Project.
Podstawy prawne dzialalności leczniczej w Polsce 16
  • Źródła prawa w ochronie zdrowia.
  • Pojęcie i rodzaje działalności leczniczej.
  • Podmioty wykonujące działalność leczniczą (PWDL) - rodzaje i charakterystyka.
  • Ustawowe warunki utworzenia i prowadzenia podmiotu leczniczego.
  • Ustawowe fundamentalne obowiązki PWDL.
  • Prawa pacjenta w PWDL.
Praktyka zarządzania w ochronie zdrowia 20
  • Strategia zarządzania firmą.
  • Techniki menedżerskie w zarządzaniu zespołem.
  • Odpowiedzialność menedżera wobec interesariuszy wewnętrznych i zewnętrznych
  • Sfery zarządzania w podmiotach leczniczych.
  • Ograniczenia prawne i ekonomiczne w zarządzaniu podmiotem leczniczym.
  • Przedstawienie i analiza aktualnych problemów występujących w praktyce zarządzania podmiotem leczniczym.
Marketing i PR w ochronie zdrowia 16
  • Pojęcie i rodzaje marketingu.
  • Strategie marketingowe.
  • Zastosowanie marketingu w ochronie zdrowia. Cechy usługi medycznej.
  • Prawne ograniczenia reklamy działalności leczniczej.
  • Rynek reklamy internetowej oraz najnowsze trendy w e-marketingu.
  • Narzędzie diagnostyczne marketingu.
  • Metody i narzędzia marketingu w sieci.
  • Jakość marki pracodawcy - co o niej decyduje.
  • Employee Value Proposition, a może Emotional Value Proposition.
  • Przygotowanie i realizacja strategii employer branding.
  • Pojęcie i funkcje public relations. Zasadność i dopuszczalność PR w ochronie zdrowia. Wizerunek podmiotu leczniczego.
  • Charakterystyka wybranych rodzajów i instrumentów public relations (media relations, crisis management).
Zarządzanie relacjami z interesariuszami podmiotu leczniczego 12
  • Korzyści z budowania dobrych relacji z interesariuszami.
  • Błędy poznawcze i ich wpływ na jakość kontaktów.
  • Klient wewnętrzny i zewnętrzny – podobieństwa.
  • Kluczowe umiejętności usprawniające proces obsługi klienta.
  • Specyfika trudnych sytuacji w obsłudze klienta.
  • Profesjonalna obsługa klienta – zbiór dobrych praktyk.
Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa 12
  • Zasady skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  • Zasady i techniki efektywnego słuchania i mówienia.
  • Bariery skutecznej komunikacji.
  • Rola emocji w komunikacji. Komunikacja asertywna.
  • Budowanie zespołu i współdziałanie w pracy zespołowej.
  • Role zespołowe. Zasady i techniki efektywnej pracy zespołowej.
Odpowiedzialność prawna w ochronie zdrowia 8
  • Pojęcie i rodzaje odpowiedzialności prawnej.
  • Odpowiedzialność cywilna (przesłanki, rodzaje, naprawienie szkody, ubezpieczenie).
  • Odpowiedzialność zawodowa personelu medycznego (przesłanki, tryb orzekania, skutki).
  • Odpowiedzialność pracownicza personelu medycznego.
  • Odpowiedzialność karna (podstawowe pojęcia, kary i środki karne, analiza typowych przestępstw związanych ze zdrowiem i życiem pacjenta).
Zatrudnienie pracownicze i niepracownicze w ochronie zdrowia 8
  • Pojęcia: pracownik, pracodawca, stosunek pracy. Źródła prawa pracy w podmiotach leczniczych.
  • Nawiązanie stosunku pracy, rodzaje umów o pracę.
  • Czas pracy w podmiotach leczniczych.
  • Sposoby rozwiązania stosunku pracy.
  • Zatrudnienie typu niepracowniczego (umowy cywilne), a zatrudnienie typu pracowniczego.
  • Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp. Problematyka zranień ostrymi narzędziami (ekspozycja zawodowa).
  • Naruszanie praw pracownika. Rola Państwowej Inspekcji Pracy. Przebieg kontroli PIP.
Motywowanie i zarządzanie zmianą 16
  • Teorie motywacji.
  • Motywowanie do zmian pracownika.
  • Motywowanie do zmian w sytuacjach zespołowych.
  • Case study - style menedżerskie.
  • Case study „Motywowanie wg modelu Bridgesa” .
  • Case study „Tworzenie systemów motywacyjnych”.
  • Case study „Charyzmatyczny przekaz”.
Mediacje i negocjacje w ochronie zdrowia 16
  • Instytucja mediacji jako alternatywnego sposobu rozwiązywania sporu.
  • Sfery i cele mediacji w ochronie zdrowia.
  • Podstawy prawne mediacji w sporach zbiorowych oraz indywidualnych ze stosunku pracy.
  • Podstawy prawne mediacji sądowych w postępowaniu cywilnym przeciwko podmiotom leczniczym i personelowi medycznemu.
  • Osoba mediatora. Techniki mediacji.
  • Etapy i efekty mediacji. Ugoda.
  • Struktura procesu negocjacyjnego, style i strategie negocjacyjne.
Coaching w pracy menedżera 16
  • Określanie stref komfortu i dyskomfortu oraz zarządzanie nimi.
  • Umiejętność słuchania i zadawania pytań.
  • Feedback i jego rola w pracy zespołowej.
  • Menedżerskie techniki coachingowe w rozwoju pracownika.
Rekrutacja i rozwój personelu 16
  • Kluczowe zagadnienia w rekrutacją i selekcji pracowników.
  • Przygotowanie do tworzenia efektywnych procesów rekrutacji.
  • Skuteczna selekcja i weryfikacja kandydatów.
  • Nabycie umiejętności mapowania i oceny procesu rekrutacji za pomocą wskaźników efektywności i jakości.
  • Psychologiczne zachowania ludzi w organizacji. Człowiek w organizacji: cykl życia pracownika i style przywództwa.
  • Zasady uczenia się ludzi dorosłych w oparciu o model cyklu Kolba. Nowoczesne narzędzia doskonalenia kompetencji i zarządzania wiedzą w organizacji.
  • Efektywne wykorzystanie potencjału pracowników – zarządzanie rozwojem pracowników poprzez budowanie zaangażowania (engagement & Enablement).
  • Talenty w organizacji: diagnoza i rozwój. Succession planning.
  • Ocena pracowników: cele, modele i zasady.
  • Rola managera w procesach rozwojowych.
Warsztaty kontraktowania świadczeń zdrowotnych 12
  • Podstawy prawne zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych z NFZ.
  • Przedmiot umowy z NFZ.
  • Przygotowanie oferty.
  • Przebieg procedury konkursowej.
  • Zawarcie umowy oraz rodzaje płatności.
  • Warunki realizacji umowy i ich kontrola przez NFZ.
Dokumentacja medyczna i ochrona danych osobowych 12
  • Klasyfikacja informacji prawnie chronionych.
  • Zasady RODO.
  • Organizacja ochrona danych osobowych pacjentów w procesach operacyjnych placówki.
  • Organizacja procesu zarządzania bezpieczeństwem danych.
Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia 8
  • Pojęcie jakości. Jakość w ochronie zdrowia i jej mierniki.
  • Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia.
  • Centrum Monitorowania Jakości. Standardy akredytacyjne CMJ.
  • Skutki akredytacji oraz ISO dla podmiotów leczniczych.
Audyt organizacyjny i controlling 16
  • Cele i systemy kontroli wewnętrznej.
  • Metody analiz ryzyka.
  • Metodyka pracy audytora.
  • Umiejętności interpersonalne w postępowaniu audytowym.
Lean Management w ochronie zdrowia 20
  • Wprowadzenie do Ciągłego Doskonalenia.
  • Klasyfikacja koncepcji zarządzania.
  • Definicja strat w procesie.
  • Przegląd głównych narzędzi Lean - możliwości zastosowania w ochronie zdrowia.
  • Kaizen jako narzędzie doskonalenia i procesowego rozwiązywania problemów.
  • Wprowadzenie do przepływu ciągłego z wykorzystaniem Mapowania Strumienia Wartości.
Dokumenty finansowe i ich interpretacja 12
  • Wstępna analiza bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych.
  • Ocena płynności finansowej na podstawie sprawozdania finansowego.
  • Analiza rentowności w ujęciu memoriałowym i kasowym.
  • Ocena stanu i struktury zadłużenia oraz zdolności przedsiębiorstwa do obsługi zadłużenia.
  • Efektywność gospodarki kapitałem obrotowym przedsiębiorstwa.
  • Syntetyczne metody oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
  • Metody oceny zagrożenia przedsiębiorstwa upadłością.
Zarządzanie finansami i rachunkowość w podmiotach leczniczych 12
  • Podstawy prawne w zakresie rachunkowości.
  • Obowiązki kierownika podmiotu leczniczego w zakresie rachunkowości.
  • Zobowiązania podatkowe i pozostałe obciążenia finansowe podmiotów leczniczych.
  • Majątek podmiotu leczniczego.
  • Przychody w podmiotach leczniczych.
  • Koszty w podmiotach leczniczych.
  • Sprawozdawczość finansowa.
  • Analiza ekonomiczna.
  • Analiza przepływu środków finansowych w systemie ochrony zdrowia.
  • Koszt pacjenta w szpitalu.
  • Analiza poziomu i rodzaju pozyskiwanych środków na ochronę zdrowia.
  • Źródła finansowanie podmiotów leczniczych.
  • Finansowanie wybranych rodzajów świadczeń zdrowotnych przez NFZ.
Wstęp do analityki biznesowej 8
  • Kontekst organizacyjny analityki biznesowej (perspektywa poziomów zarządzania, kategorii decyzji menedżerskich, oraz strategiczna analityki biznesowej, dane, informacja i wiedza – różnice oraz własności).
  • Proces tworzenia modeli dla analityki biznesowej (pojęcia związane z tworzeniem modeli analitycznych – parametry, zmienne decyzyjne, ograniczenia, miara wykonania, kategorie modeli, weryfikacja i walidacja modeli).
  • Obszary zastosowań analityki biznesowej.
  • Metody, techniki i narzędzia analityki biznesowej.
  • Przygotowywanie danych do analizy.
  • Analiza danych za pomocą tabel oraz funkcji statystycznych.
  • Optymalizacja liniowa i analiza wrażliwości.
  • Analiza warunkowa i analityka predyktywna.
  • Modelowanie symulacyjne.
  • Wizualizacja i prezentacja danych.
Modelowanie, analizy i optymalizacja procesów biznesowych 16
  • Orientacja procesowa przedsiębiorstw – istota, cele oraz korzyści.
  • Wprowadzenie do modelowania biznesowego – istota oraz podstawowe obszary zastosowań, możliwości i ograniczenia.
  • Standardy modelowania procesów biznesowych.
  • Modelowanie biznesowe z wykorzystaniem rozszerzeń języka UML.
  • Modelowanie i analiza procesów biznesowych z wykorzystaniem standardu BPMN.
Gra kierownicza 12
  • Podejmowanie decyzji związanych z organizacją i zarządzaniem podmiotem leczniczym (w tym – zakładanie nowych oddziałów, wyposażanie w sprzęt, zatrudnianie personelu, zakładanie lokaty, pobieranie kredytów wedle potrzeb).
  • Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
  • Przewidywania rozwoju sytuacji rynkowej.
  • Planowanie strategiczne.
  • Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego.
  • Rentowność przedsiębiorstwa.
  • Satysfakcja pacjentów.
  • Satysfakcja pracowników.
Wizyta studyjna w placówce ochrony zdrowia 16
  • Analiza systemów zarządczych wybranej placówki opieki zdrowotnej.
  • Razem 344