Analityka biznesowa dla menedżerów

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Kontekst organizacyjny analityki biznesowej 5
  • Charakterystyka poziomów zarządzania.
  • Kategorie decyzji biznesowych i sytuacji decyzyjnych.
  • Modelowy proces rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
  • Pojęcie modelu i typy modeli.
  • Proces tworzenia modelu – parametry modelu, zmienne decyzyjne, miara wykonania.
  • Kategorie analityki biznesowej.
  • Planowanie strategii dla analityki biznesowej.
  • Rola danych w analityce biznesowej.
  • Zalety i ograniczenia analityki biznesowej.
Deskryptywna analityka biznesowa 30
    Elementy statystyki opisowej
  • Wprowadzenie do statystyki opisowej.
  • Przygotowywanie danych do analizy statystycznej.
  • Populacje i próby.
  • Obliczanie wartości średnich.
  • Obliczanie wartości skrajnych.
  • Obliczanie wielkości odchylenia.
  • Rozkłady częstości. Podsumowywanie danych za pomocą histogramów.
  • Statystyki dotyczące rozkładu normalnego.
  • Podsumowanie relacji za pomocą korelacji.
  • Regresja wielokrotna.
  • Regresja wielokrotna z uwzględnieniem czynników jakościowych.
  • Jednoczynnikowa analiza wariancji.
  • Dwuczynnikowa analiza wariancji.
  • Wnioskowanie statystyczne w decyzjach biznesowych.
  • Analiza danych za pomocą tabel
  • Podstawowe operacje na tabelach – zaznaczanie rekordu, pola, całej tabeli, dodawanie rekordu do tabeli, dodawanie pola do tabeli, usuwanie rekordu, usuwanie pola, wyświetlanie sum, for-matowanie tabeli, zmiana rozmiaru tabeli, zmiana nazwy tabeli.
  • Sortowanie tabeli. Sortowanie standardowe i zaawansowane.
  • Filtrowanie danych tabeli. Stosowanie list filtrowania, stosowanie filtrów szybkich, używanie zaawansowanych kryteriów filtrowania, wprowadzanie kryteriów obliczanych, kopiowanie przefiltrowanych danych.
  • Odwoływanie się do tabel w formułach. Wprowadzanie formuł tabel.
  • Funkcje tabel.
  • Sposób działania oraz pojęcia związane z tabelami przestawnymi.
  • Konstruowanie tabel przestawnych.
  • Praca z sumami częściowymi tabel przestawnych.
  • Zmiana sposobu obliczania podsumowań pola danych.
  • Tworzenie niestandardowych obliczeń w tabeli przestawnej.
  • Używanie wyników z tabeli przestawnej w formułach arkuszowych.
Predyktywna analityka biznesowa 30
    Analiza „Co jeśli?”
  • Istota analizy „Co jeśli?”.
  • Proces tworzenia modeli dla analizy „Co jeśli?”.
  • Tabele danych z jedną wartością wejściową.
  • Konfigurowanie tabeli danych z dwoma wartościami wejściowymi.
  • Praca z funkcją szukania wyniku.
  • Praca ze scenariuszami.
  • Śledzenie trendu i sporządzanie prognoz
  • Wybór metody regresji.
  • Użycie prostej regresji dla danych liniowych.
  • Sporządzanie prognoz.
  • Użycie regresji dla danych nieliniowych.
  • Praca z trendem logarytmicznym.
  • Praca z trendem potęgowym.
  • Regresja wielomianowa.
  • Analiza z wykorzystaniem regresji wielokrotnej.
  • Interpretacja szeregów czasowych przy użyciu średnich ruchomych.
  • Prognozowanie przy użyciu średnich ruchomych.
  • Wprowadzenie do symulacji Monte Carlo i analizy ryzyka
  • Wprowadzenie do zmiennych losowych. Zmienna losowa dyskretna i ciągła. Charakterystyki zmiennych losowych.
  • Zmienne losowe i ich rozkłady.
  • Generowanie liczb pseudo-losowych.
  • Wprowadzenie do metody Monte Carlo.
  • Budowanie modelu.
  • Planowanie eksperymentu symulacyjnego.
  • Realizacja eksperymentu symulacyjnego.
  • Analiza i interpretacja wyników.
Preskryptywna analityka biznesowa 30
    Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem metod optymalizacji
  • Podstawowe składowe modeli wykorzystywanych w optymalizacji – zmienne decyzyjne, funkcja celu, ograniczenia.
  • Kategorie modeli i problemów rozwiązywanych za pomocą optymalizacji z ograniczeniami.
  • Dobór metod optymalizacji do rozwiązywanych problemów.
  • Proces tworzenia modelu wykorzystywanego w optymalizacji.
  • Optymalizacja liniowe z ograniczeniami.
  • Optymalizacja całkowitoliczbowa.
  • Optymalizacja nieliniowa.
  • Analiza decyzyjna
  • Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
  • Strategie decyzyjne dla problemu minimalizacji.
  • Strategie decyzyjne dla problemu maksymalizacji.
  • Strategia wartości oczekiwanej.
  • Ryzyko i zmienność.
  • Drzewa decyzyjne. Tworzenie drzew decyzyjnych.
  • Analiza wrażliwości dla drzew decyzyjnych.
  • Wartość informacji.
  • Decyzje na podstawie danych z próbobrania.
  • Podejmowanie decyzji i teoria użyteczności.
Wizualizacja i prezentacja danych 20
    Wizualna prezentacja danych z wykorzystaniem wykresów
  • Narzędzia tworzenia wykresów.
  • Wykres jako narzędzie efektywnej komunikacji.
  • Wybór typu wykresu.
  • Praca z wykresami.
  • Tworzenie wykresów pokazujących różnice.
  • Tworzenie wykresów pokazujących związki.
  • Wybrane elementy wykresów giełdowych.
  • Tworzenie wykresów świecowych.
  • Tworzenie wykresów przestawnych.
  • Zaawansowane techniki tworzenia wykresów.
  • Wizualna prezentacja danych bez użycia wykresów
  • Wykorzystanie grafiki SmartArt oraz kształtów w prezentacji danych.
  • Sztuczki wprowadzające w błąd i oszukiwanie na wykresach.
  • Dobre praktyki projektowania pulpitów menedżerskich
  • Pulpity menedżerskie i raporty – definicje. Różnica pomiędzy raportami a pulpitami menedżerskimi.
  • Określanie wymagań użytkownika.
  • Zasady projektowania pulpitów menedżerskich.
  • Projektowanie modelu danych
  • Tworzenie komponentów pulpitów menedżerskich
  • Automatyzacja pulpitów menedżerskich i raportów.
  • Dodawanie interaktywnych formantów do pulpitów menedżerskich.
  • Współdzielenie danych.
  • Zabezpieczanie pulpitów i raportów.
Infrastruktura informatyczna dla analityki biznesowej 5
  • Rozwiązania komercyjne dla analityki biznesowej.
  • Rozwiązania darmowe i open source dla analityki biznesowej.
Modelowanie, analiza i optymalizacja procesów biznesowych 48
  • Wprowadzenie do modelowania biznesowego – istota oraz podstawowe obszary zastosowań.
  • Orientacja procesowa przedsiębiorstw – cele oraz korzyści.
  • Działania naprawcze realizowane z wykorzystaniem modeli procesów biznesowych.
  • Standardy modelowania biznesowego i modele referencyjne. Narzędzia modelowania biznesowego.
  • Modelowanie procesów z wykorzystaniem notacji BPMN (ang. Business Process Modeling Notation).
  • Opracowywanie modeli w wariantach AS-IS oraz SHOULD-BE.
  • Planowanie i realizacja eksperymentów symulacyjnych.
  • Analiza wyników symulacji i planowanie działań naprawczych.
Komunikacja interpersonalna i techniki zbierania wymagań 12
  • Formy i funkcje komunikacji interpersonalnej
  • Zasady skutecznej komunikacji i sposoby jej usprawniania
  • Komunikacja interpersonalna a efektywność pracy zespołowej
  • Bariery skutecznej komunikacji i metody ich eliminowania
  • Techniki zadawania pytań i prowadzenia wywiadów. Struktura rozmowy z interesariuszami. Konkretyzowanie. Uogólnianie. Pełen cykl konkretyzowania i uogólniania.
  • Techniki rozszerzające podstawowe algorytmy rozmowy. Parafrazowanie. Technika pozytywnej intencji. Przejmowanie kierunku rozmowy. Ramy odniesienia i zmiana ram.
  • Ustalanie priorytetów wymagań. Pytanie i eliminowanie. Ważność a pilność wymagań.
Razem 180