Zarządzanie zrównoważonym rozwojem

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Podstawy zrównoważonego rozwoju 32
  • historia, rozwój i znaczenie koncepcji zrównoważonego rozwoju
  • ekologiczne i ekonomiczne podstawy zrównoważonego rozwoju
  • zrównoważony rozwój jako kontekst organizacji
  • cele zrównoważonego rozwoju ONZ
  • zrównoważony rozwój w polityce i strategiach UE (The European Green Deal, Fit for 55, European Climate Pact, Zero Pollutiion Action Plan, Circular ec
  • zrównoważony rozwój w biznesie
  • zrównoważony rozwój w systemach zarządzania
  • budowanie strategii biznesowych z wykorzystaniem Science Based Targets
Systemy zarządzania środowiskowego 24
  • wymagania ISO 14001:2015
  • wymagania EMAS
  • wymagania Green Dragon Environmental Standard
Środowiskowa analiza cyklu życia (LCA) 16
  • LCA wg. standardów ISO 14040 i 14044
  • etapy przeprowadzania środowiskowej oceny cyklu życia
  • wykorzystanie wyników LCA w biznesie
  • LCA w systemach zarządzania środowiskowego
  • wykorzystanie wyników LCA w komunikacji z konsumentem
  • ekoprojektowanie
Gospodarka o obiegu zamkniętym 24
  • podstawy gospodarki o obiegu zamkniętym
  • czynniki ekonomiczne, ekologiczne i społeczne determinujące transformację gospodarki
  • gospodarka o obiegu zamkniętym w strategii organizacji
  • inicjatywy, narzędzia i systemy zarządzania wspierające transformację (Czystsza Produkcja, Zero Waste, EMAS, ISO 14001, Green Kaizen, Lean&Green)
  • rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP)
Zrównoważone łańcuchy dostaw 16
  • planowanie łańcucha dostaw
  • zrównoważone zakupy (ISO 20400)
  • programy certyfikacji oparte na zrównoważonych łańcuchach dostaw (m.in. FSC®, PEFC®, KZR INiG, UTZ, RSPO, ASI)
Elementy ekonomiki zrównoważonego rozwoju 8
  • zasoby naturalne w analizie ekonomicznej
  • zrównoważona polityka gospodarcza i jej implikacje dla przedsiębiorstw
  • elementy wyceny odnawialnych i nieodnawialnych zasobów naturalnych
Ekonomiczna ocena proekologicznych projektów inwestycyjnych 24
  • zarządzanie innowacyjnym projektem
  • czynniki ekonomiczne stymulujące realizacje projektów proekologicznych
  • ekonomia w zarządzaniu projektami i procesami
  • podstawowe wskaźniki ekonomiczne inwestycji proekologicznych (SPBP, DPBP, IRR, NPV)
Dialog i współpraca z organizacjami ekologicznymi 8
  • działalność organizacji ekologicznych w Polsce i na świecie
  • korzyści i obowiązki wynikające ze współpracy biznesu z NGOs
Podstawy komunikacji, prezentacji, moderacji 12
  • Określanie wielowymiarowej strategii organizacyjnej
  • Poszukiwanie motywatorów wpływających na poziom zaangażowania pracowników w działalność firmy
  • Tworzenie motywującego przekazu
  • Język perswazji w praktyce prezentacji i negocjacji
Etyka w marketingu, reklamie i PR 8
  • Uwarunkowania etyczne marketingu
  • Zagrożenia w komunikacji marketingowej – manipulacja, perswazja ukryta, reguły wywierania wpływu R. Cialdiniego
  • prawne ograniczenia działalności reklamowej i public relations
  • Kodeksy etyczne branży reklamowej
  • Kodeksy etyczne branży PR
  • Analiza case studies
Zrównoważony rozwój jako element CSR 8
  • dyrektywa CSRD: zrównoważony rozwój w raportowaniu niefinansowym spółek
  • elementy zrównoważonego rozwoju w standardach ISO 26000, SA 8000, EcoVadis, SMETA
  • zrównoważony rozwój w raportach CSR (case study)
Razem 180