Zarządzanie w ochronie zdrowia

PROGRAM

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Podstawy prawne działalności leczniczej w Polsce 16
  • Źródła prawa w ochronie zdrowia.
  • Pojęcie i rodzaje działalności leczniczej.
  • Podmioty wykonujące działalność leczniczą (PWDL) - rodzaje i charakterystyka.
  • Ustawowe warunki utworzenia i prowadzenia podmiotu leczniczego.
  • Ustawowe fundamentalne obowiązki PWDL.
  • Prawa pacjenta w PWDL.
Zarządzanie jakością w ochronie zdrowia 8
  • Pojęcie jakości.
  • Jakość w ochronie zdrowia i jej mierniki.
  • Systemy zarządzania jakością w ochronie zdrowia.
  • Centrum Monitorowania Jakości.
  • Standardy akredytacyjne CMJ.
  • Skutki akredytacji oraz ISO dla podmiotów leczniczych.
System ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce 8
  • Modele systemów ochrony zdrowia w Europie.
  • Charakterystyka ubezpieczeniowego modelu ochrony zdrowia.
  • Publiczne ubezpieczenie zdrowotne w Polsce. Instytucja i zasady ubezpieczenia.
  • Status ubezpieczonego i zakres świadczeń gwarantowanych.
Techniki menedżerskie 8
  • Procesy poznawcze i zarządzanie nimi w kontekście zarządzania ludźmi i organizacją
  • Motywacja pracownika
  • Techniki wprowadzania trwałych zmian na poziomie organizacji
  • Techniki wprowadzania zmian na poziomie pracownika
Elementy psychologii w zarządzaniu 8
  • Konflikt na różnych stopniach organizacji
  • Zarządzanie sobą w konflikcie
  • Specyfika sytuacji trudnych w kontakcie z klientem/pacjentem oraz sposoby na ich minimalizowanie (zbiór dobrych praktyk).
  • Strategie radzenia sobie ze stresem w pracy menedżera
Zarządzanie procesami personalnymi 8
  • Umiejętności, predyspozycje, role lidera/menedżera podmiotu leczniczego.
  • Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego – cz.1: rekrutacja, selekcja, adaptacja, wynagradzanie, motywacja i motywowanie.
  • Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego – cz.2: doskonalenie zawodowe, ścieżka kariery, ocena pracownicza.
  • Budowanie zespołu, role zespołowe i skuteczność pracy zespołowej w podmiotach leczniczych.
  • Komunikacja interpersonalna (istota, uczestnicy, formy), identyfikacja barier komunikacyjnych i metody ich przezwyciężania.
Odpowiedzialność prawna w ochronie zdrowia 8
  • Pojęcie i rodzaje odpowiedzialności prawnej.
  • Odpowiedzialność cywilna (przesłanki, rodzaje, naprawienie szkody, ubezpieczenie).
  • Odpowiedzialność zawodowa personelu medycznego (przesłanki, tryb orzekania, skutki).
  • Odpowiedzialność pracownicza personelu medycznego.
  • Odpowiedzialność karna (podstawowe pojęcia, kary i środki karne, analiza typowych przestępstw związanych ze zdrowiem i życiem pacjenta).
Prawo pracy i jego kontrola w podmiotach leczniczych 8
  • Pojęcia: pracownik, pracodawca, stosunek pracy. Źródła prawa pracy w podmiotach leczniczych.
  • Nawiązanie stosunku pracy. Rodzaje umów o pracę.
  • Czas pracy w podmiotach leczniczych. Sposoby rozwiązania stosunku pracy.
  • Zatrudnienie typu niepracowniczego (umowy cywilne), a zatrudnienie typu pracowniczego.
  • Podstawowe obowiązki pracodawcy i pracownika w zakresie bhp.
  • Problematyka zranień ostrymi narzędziami (ekspozycja zawodowa).
  • Naruszanie praw pracownika. Rola Państwowej Inspekcji Pracy.
  • Przebieg kontroli PIP.
Podstawy organizacji i zarządzania 12
  • Podstawowe pojęcia w nauce organizacji i zarządzania.
  • Charakterystyka funkcji procesu zarządzania.
  • Wybrane aspekty zarządzania strategicznego.
  • Rola i znaczenia procesów informacyjno-decyzyjnych w zarządzaniu.
  • Struktura organizacyjna.
  • Współczesne koncepcje i techniki zarządzania organizacją ochrony zdrowia.
Działalność lecznicza jako działalność gospodarcza 8
  • Pojęcie i rodzaje działalności gospodarczej. Pojęcie i rodzaje przedsiębiorców. Rejestracja działalności gospodarczej.
  • Pojęcie i rodzaje spółek. Źródła prawa w zakresie spółek handlowych.
  • Charakterystyka spółki jawnej.
  • Charakterystyka spółki partnerskiej.
  • Charakterystyka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Zawody medyczne 8
  • Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu lekarza.
  • Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu pielęgniarki.
  • Zakres czynności i standardy prawne wykonywania zawodu fizjoterapeuty.
  • Formy zatrudniania personelu medycznego.
Marketing usług zdrowotnych i public relations w ochronie zdrowia 16
  • Pojęcie i rodzaje marketingu.
  • Zastosowanie marketingu w ochronie zdrowia. Cechy usługi medycznej.
  • Strategie marketingowe.
  • Marketing mix.
  • Marketing internetowy.
  • Prawne ograniczenia reklamy działalności leczniczej.
  • Pojęcie i funkcje public relations. Zasadność i dopuszczalność PR w ochronie zdrowia. Wizerunek podmiotu leczniczego.
  • Charakterystyka wybranych rodzajów i instrumentów public relations (m.in. internal PR, media relations, crisis management).
Mediacje i negocjacje w ochronie zdrowia 12
  • Instytucja mediacji jako alternatywnego sposobu rozwiązywania sporu.
  • Sfery i cele mediacji w ochronie zdrowia.
  • Podstawy prawne mediacji w sporach zbiorowych oraz indywidualnych ze stosunku pracy.
  • Podstawy prawne mediacji sądowych w postępowaniu cywilnym przeciwko podmiotom leczniczym i personelowi medycznemu.
  • Osoba mediatora. Techniki mediacji.
  • Etapy i efekty mediacji. Ugoda.
  • Struktura procesu negocjacyjnego, style i strategie negocjacyjne.
Zarządzenie finansami i rachunkowość w podmiotach leczniczych 20
  • Podstawy prawne w zakresie rachunkowości.
  • Obowiązki kierownika podmiotu leczniczego w zakresie rachunkowości.
  • Zobowiązania podatkowe i pozostałe obciążenia finansowe podmiotów leczniczych.
  • Majątek podmiotu leczniczego.
  • Przychody w podmiotach leczniczych.
  • Koszty w podmiotach leczniczych.
  • Sprawozdawczość finansowa.
  • Analiza ekonomiczna.
  • Analiza przepływu środków finansowych w systemie ochrony zdrowia.
  • Koszt pacjenta w szpitalu.
  • Analiza poziomu i rodzaju pozyskiwanych środków na ochronę zdrowia.
  • Źródła finansowanie podmiotów leczniczych.
  • Finansowanie wybranych rodzajów świadczeń zdrowotnych przez NFZ.
Gra kierownicza 12
  • Podejmowanie decyzji związanych z organizacją i zarządzaniem podmiotem leczniczym (w tym – zakładanie nowych oddziałów, wyposażanie w sprzęt, zatrudnianie personelu, zakładanie lokaty, pobieranie kredytów wedle potrzeb).
  • Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności.
  • Przewidywania rozwoju sytuacji rynkowej.
  • Planowanie strategiczne.
  • Zarządzanie personelem podmiotu leczniczego.
  • Rentowność przedsiębiorstwa.
  • Satysfakcja pacjentów.
  • Satysfakcja pracowników.
Kontraktowanie świadczeń zdrowotnych 12
  • Podstawy prawne zawierania umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych z NFZ.
  • Przedmiot umowy z NFZ.
  • Przygotowanie oferty.
  • Przebieg procedury konkursowej.
  • Zawarcie umowy oraz rodzaje płatności.
  • Warunki realizacji umowy i ich kontrola przez NFZ.
Wybrane problemy zarządzania w podmiotach leczniczych 8
  • Sfery zarządzania w podmiotach leczniczych.
  • Ograniczenia prawne i ekonomiczne w zarządzaniu podmiotem leczniczym.
  • Przedstawienie i analiza aktualnych problemów występujących w praktyce zarządzania podmiotem leczniczym.
  • Wizyta studyjna(zasoby rzeczowe, organizacja udzielania świadczeń, zarządzanie prawami pacjentów).
Razem 180