Zarządzanie projektami IT

PROGRAM

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Wstęp do zarządzania projektami 8
  • Podstawowe pojęcia: projekt i zarządzanie projektami,
  • Cykl życia projektów,
  • Główne procesy w ramach zarządzania projektami,
  • Międzynarodowe standardy zarządzania projektami (IPMA, PMI, PRINCE2, PCM),
  • Ścieżka kariery project managera - systemy certyfikacji
Źródła finansowania projektów, w tym fundusze unijne 2014 - 2020 8
  • Modele finansowania projektów,
  • Możliwości dotacyjne w ramach europejskiego funduszu rozwoju regionalnego i europejskiego funduszu społecznego na lata 2014 – 2020,
  • Kwalifikowalność wydatków, kontrola i audyt w projektach finansowanych ze środków unijnych
Definiowanie projektu, interesariusze 12
  • Działania w fazie definiowania projektu,
  • Formułowanie celów projektu w różnych horyzontach czasowych,
  • Analiza interesariuszy w projekcie,
  • Wykorzystanie podejścia opartego na Design Thinking w definiowaniu projektów
Dojrzałość projektowa organizacji 8
  • Dojrzałość projektowa i jej poziomy,
  • Modele dojrzałości projektowej organizacji,
  • Podejście systemowe w zarządzaniu projektami – projekt w organizacji,
  • Wdrażanie zarządzania projektami w organizacji
Analiza finansowa i ekonomiczna projektu 16
  • Ocena opłacalności projektu,
  • Finansowe elementy budowy modelu projektu,
  • Budżet przychodów i kosztów, źródła finansowania projektów,
  • Narzędzia oceny efektywności finansowej (analiza strumieni korzyści i nakładów; wartość bieżąca netto -NPV;
    wewnętrzna stopa zwrotu - IRR),
  • Plan realizacji projektu i analiza finansowa, analiza opłacalności.
Planowanie projektu 32
  • Tworzenie dokumentów projektu – karta projektu,
  • Definiowanie działań oraz tworzenie struktury podziału prac (WBS),
  • Tworzenie i zarządzanie harmonogramem projektu i kolejnością działań,
  • Planowanie projektu z wykorzystaniem metody ścieżki krytycznej,
  • Formy prezentacji harmonogramu projektu,
  • Zarządzanie zasobami w projekcie.
Przywództwo i motywowanie 8
  • Kierownik, lider, przywódca,
  • Asertywność w pracy kierownika zespołu,
  • Podejmowanie decyzji,
  • Motywowanie zespołu
  • Zarządzanie konfliktem.
Aspekty prawne realizacji projektów 4
  • Umowy w projektach: negocjowanie i zawieranie,
  • Zarządzanie umowami z dostawcami,
  • Zarządzanie roszczeniami,
  • Zarządzanie dokumentacją projektu.
Zarządzanie ryzykiem 8
  • Pojęcie ryzyka w projektach,
  • Rodzaje ryzyka,
  • Metody szacowania ryzyka,
  • Strategie zarządzania ryzykiem.
Metodyki zwinne - wprowadzenie 16
  • Najlepsze praktyki manifestu Agile,
  • Porównanie metodyk „tradycyjnych” i zwinnych,
  • Narzędzia metodyk zwinnych.
Monitorowanie projektu i zarządzanie zmianą 16
  • Ocena zaawansowania projektu (wskaźniki, kamienie milowe),
  • Metoda Earned Value (zasady stosowania, obliczanie i interpretacja wskaźników oraz miar wykonania),
  • Zarządzanie zmianą w projekcie.
Raportowanie i prezentacja danych 8
  • Przygotowanie danych do analizy i wykresów,
  • Tworzenie wykresów i wykorzystanie elementów grafiki w prezentacji danych,
  • Inne techniki graficznego prezentowania danych,
  • Dashboarding – raportowanie na potrzeby podejmowania decyzji.
Techniki pracy zespołowej 16
  • Zespół projektowy, jego budowa i role w zespole,
  • Przygotowanie i prowadzenie spotkań zespołu projektowego,
  • Wykorzystywanie metod wizualizacji,
  • Techniki komunikacji w trakcie spotkań i prezentacji,
  • Kreatywne generowanie rozwiązań w zarządzaniu projektami
Zarządzanie jakością w projekcie 8
  • Pojęcie zarządzania jakością,
  • Warunki zapewnienia jakości w projekcie,
  • Warsztat – jakość w projekcie.
Systemy informatyczne w projektach – wstęp do MS Project 16
  • Rola i znacznie systemów IT w projektach,
  • Praktyczne wykorzystanie systemów IT w planowaniu i monitorowaniu postępu pracy w projektach.
Gra symulacyjna z zarządzania projektami 8
  • Symulacja planowania i realizacji projektu z wykorzystaniem dedykowanej gry planszowej lub gry on-line
SUMA 192