Zarządzanie jakością procesów produkcyjnych

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

System zarządzania jakością według normy ISO 9001:2015 8
  • Struktura normy,
  • Wymagania normy ISO 9001:2015,
  • Doskonalenie systemu według wytycznych ISO 9004,
  • Terminologia jakościowa,
  • Interpretacja punktów normy.
Systemy zarządzania środowiskiem i bezpieczeństwem pracy według norm ISO 14001:2015 oraz ISO 45001:2018 8
  • Zalety systemów zintegrowanych,
  • Wymagania normy środowiskowej ISO 14001:2015,
  • Wymagania normy bezpieczeństwa pracy ISO 45001:2018,
  • Cele i sposoby integracji systemów.
Audytor wewnętrzny 24
  • Istota audytu, definicje i terminologia,
  • Przegląd ISO 9001 z punktu widzenia audytora,
  • Rodzaje audytów oraz wymagania i obowiązki audytora wewnętrznego,
  • Proces przygotowania, przeprowadzania i raportowania audytu,
  • Układanie pytań audytowych,
  • Omówienie działań poza audytowych,
  • Omówienie istoty działań korygujących i zapobiegawczych,
  • Certyfikacja, akredytacja, notyfikacja,
  • Omówienie wymogów normy ISO 17025.
Dokumentacja systemu zarządzania jakością 16
  • Podstawowe procedury systemów zapewnienia jakości
  • Zarządzanie dokumentacją systemu jakości z uwzględnieniem elementów – DMS (Document Management System),
  • Procedura Odchylenia oraz procedura CAPA
  • Procedura Kontrola zmian
  • Procedura nadzoru nad sprzętem kontrolno-pomiarowym,
  • Reklamacje i wycofania.
Analiza krytyczności i ryzyka. Zarządzanie ryzykiem (metoda FMEA) 8
  • Analiza ryzyka
  • Analiza krytyczności
  • Zarządzanie ryzykiem w ujęciu jakościowym.
Wskaźniki monitorowania jakości 8
  • Walidacja procesowa w ujęciu jakościowym
  • OOS i OOT jako wskaźniki jakości procesu,
  • Audyt – HDN,
  • Odchylenia – Deviations jako wskaźniki jakości.
Audyt zewnętrzny z elementami inspekcji 12
  • Przygotowanie audytu zewnętrznego
  • Przygotowanie agendy audytu
  • Przeprowadzenie audytu zewnętrznego (np. dostawcy)
  • Przygotowanie się do audytu odbiorcy / jednostki certyfikującej.
Logistyka dystrybucyjna i magazynowa 16
  • Zagadnienia jakościowe w obrębie magazynu (magazyn wysokiego składowania),
  • Jakość w dystrybucji na styku producent – klient – hurtownia (Dobra Praktyka Dystrybucyjna),
  • Transport w ujęciu jakościowym,
  • Zakres audytu i inspekcji w obrębie magazynu.
Kaizen Management System 8
  • Elementy systemu KMS w przedsiębiorstwie,
  • Pojęcie wartości dodanej i straty,
  • 7 rodzajów marnotrawstwa,
  • Szukanie strat (muda) w praktyce produkcyjnej,
  • Kampania 5s i audyty 5s,
  • PokaYoke oraz zapobieganie stratom na produkcji,
  • Zalety wprowadzenia standardów,
  • Rola wizualizacji,
  • Siedem kroków rozwiązywania problemów, tablica Kobetsu Kaizen.
Lean Manufacturing 16
  • Zasady szczupłej produkcji,
  • Mapowanie strumieni wartości,
  • Charakterystyka TPS (Toyota Production System),
  • Kompleksowe utrzymanie produktywności maszyn (TPM) Metoda SMED i analiza wskaźnika OEE,
  • Zarządzanie przepływem w procesach produkcyjnych (TFM), balansowanie linii produkcyjnych i wprowadzanie zasady just in time.
Nowoczesne koncepcje zarządzania i Six Sigma 16
  • Zasady funkcjonowania koncepcji TQM jako systemu zarządzania jakością
  • TQM a norma ISO 9001:2015
  • Zalety wdrożenia systemu zarządzania jakością
  • Najczęstsze problemy przy wdrażaniu systemów
  • Znaczenie zarządzania przez procesy, powody i metody zarządzania procesami, wskaźniki i mierniki procesów
  • Dobre praktyki wdrożeń TQM
  • Metodyka Six Sigma i zakres jej stosowania
  • Statystyczna kontrola procesu i jej znaczenie dla sterowania jakością na produkcji
  • Właściwości i interpretacja kart kontrolnych
  • Zmienność procesu
  • Metody badania zdolności jakościowej maszyny i procesu
  • Praktyczne wykorzystanie programu MiniTab.
Certyfikowany kurs obsługi narzędzia MS Excel (z certyfikatem ECDL Advanced) 16
  • Zastosowanie zaawansowanych opcji formatowania np. formatowanie warunkowe czy definiowanie własnych formatów liczbowych.
  • Używanie funkcji związanych z operacjami logicznymi, statystycznymi i finansowymi.
  • Tworzenie wykresów oraz zaawansowane opcje formatowania wykresów.
  • Używanie tabel przestawnych do analizy danych, sortowania oraz filtrowania danych.
  • Praca ze scenariuszami.
  • Praca z zastosowaniem makrodefinicji oraz szablonów.
  • Formułowanie kryteriów sprawdzania poprawności danych wprowadzanych do arkusza.
  • Użycia odnośników, importu danych do arkusza, śledzenia zmian.
  • Porównywanie i scalanie skoroszytów.
  • Zabezpieczanie arkuszy.
Symulacja i optymalizacja procesów produkcyjnych 12
  • Podstawowe pojęcia związane z symulacją, system i jego obiekty, użytkownicy symulacji. Cykl życia modelowania symulacyjnego i analizy (SMA),
  • Proces modelowania i analizy. Role w SMA. Praktyczne aspekty zarządzania projektem symulacyjnym. Czynniki sukcesu SMA,
  • Symulacja zdarzeń dyskretnych. Modele, obiekty i elementy przepływu. Porty połączeń. Wyzwalacze obiektów. Biblioteki obiektów. Podstawy nawigacji,
  • Konstrukcja modelu. Element przepływu. Zachowanie i edycja obiektu. Realizator zadań. Węzły sieciowe. Raportowanie statystyczne,
  • Konstrukcja modelu systemy push i pull. Tabele i zmienne globalne. Układ systemu. Tabele czasowe i awaryjności,
  • Eksperymentowanie z modelem. Projektowanie eksperymentów. Zmienne decyzyjne. Analiza wyników i optymalizacja procesów.
Komunikacja w zespole i sposoby skutecznej motywacji 12
  • Podstawowe umiejętności komunikacyjne,
  • Rozwiązywanie sytuacji konfliktowych,
  • Komunikacja werbalna i niewerbalna,
  • Techniki aktywnego słuchania,
  • Style komunikacyjne,
  • Doskonalenie porozumienia,
  • Rozumienie mowy ciała,
  • Asertywność,
  • Autoprezentacja i wystąpienia publiczne,
  • Prezentowanie poglądów i argumentacja,
  • Zasady konstruowania efektywnej prezentacji publicznej,
  • Istota i rodzaje motywacji,
  • Płacowe i pozapłacowe środki pobudzania motywacji,
  • Style kierowania a motywacja,
  • Motywacja zespołu i osoby,
  • Motywująca krytyka,
  • Budowanie pewności siebie,
  • Rozwój potencjału pracownika.
Razem 180