Branża TSL na świecie | 16 | - Informacja, system informacyjny i system informatyczny w zarządzaniu logistyką
- Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwem
- Zintegrowane systemy informatyczne w zarządzaniu logistyką
- System zarządzania łańcuchem dostaw (systemy typu SCM, CPFR, VMI, SMI, SCOR)
- Elektroniczna wymiana danych (systemy EDI, WEB-EDI, elementy języka XML)
- Systemy automatycznej identyfikacji (systemy GS1, RFID itd.). Kody kreskowe, QR, Etykieta logistyczna
- System nawigacji satelitarnej GPS i nowoczesne metody zarządzania transportem
- Planowanie potrzeb produkcyjnych i dystrybucyjnych z zastosowaniem systemów ERP, DRP, MRP, MSP.
- E-Logistyka.
- Technologia Blockchain i jej wpływ na logistykę.
|
Podstawy kierowania | 12 | - Cechy myślenia strategicznego i operacyjnego
- Proces rozwoju osobistego i zespołowego
- Proces decyzyjny
- Przywództwo i jego źródła
- Zarządzanie przez cele
- Proces komunikowania i motywowania podwładnych
- Zarządzanie zespołami mono- i interdyscyplinarnymi
- Zasady zarządzania zmianą
|
Zarządzanie procesami biznesowymi | 16 | - Istota łańcucha wartości, mapowanie wartości
- Trade-offs w łańcuchach dostaw
- Wpływ zmienności popytu na łańcuch dostaw
- Lean i kaizen w łańcuchu dostaw
- Systemy zarządzania jakością
- Przetwarzanie danych w łańcuchu dostaw
- Modele referencyjne procesów
- Metody i techniki rozwiązywania problemów w procesach
- KPI’s w łańcuchach dostaw – wybór i zastosowanie
- Oprogramowanie wspierające zarządzanie procesami
|
Zarządzanie zmianą i projektami | 16 | - Definiowanie zakresu i celów projektu
- Cykl życia i ryzyka projektu
- Tworzenie i optymalizowanie struktury organizacyjnej projektu
- Zastosowanie metod zarządzania projektem
- Budżetowanie projektu
- Zarządzanie jakością w projekcie
- Dokumentowanie projektu
|
Zarządzanie obsługą klienta | 12 | - Serwis logistyczny, polityka i procedury obsługi klienta
- Komunikacja z klientem
- CRM
- KPI’s do pomiaru obsługi klienta
- Organizacja obsługi klienta w firmie
- Systemy informatyczne wspierające obsługę klienta
|
Modele łańcuchów dostaw | 16 | - Łańcuch dostaw a logistyka, wpływ zarządzania łańcuchem dostaw na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej,
- Modele relacji i kooperacji w łańcuchach dostaw, ECR, JIT, VMI,
- Ocena barier utrudniających przepływy w łańcuchu dostaw,
- Analiza strategiczna i cykl życia łańcucha dostaw,
- Model referencyjny łańcucha dostaw,
- Prognozowanie popytu w łańcuchu dostaw – przegląd i ocena wybranych modeli,
- Mapowanie łańcucha dostaw, przegląd konfiguracji: MTS, ATO, MTO, ETO,
- Mechanizm efektu byczego bicza,
- Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw,
- Zarządzanie czasem realizacji (lead time) i jego wpływ na ciągłość przepływu w łańcuchu dostaw,
- Rachunek kosztów w łańcuchu dostaw,
- Identyfikacja podstawowych ról informatyzacji i działań IT w ramach łańcucha dostaw.
|
Zaopatrzenie i zakupy | 16 | - Ocena środowisk związanych z zaopatrzeniem,
- Przegląd strategii zakupów, outsourcing, insourcing, grupy zakupowe,
- Cele zaopatrzenia i uszczegóławianie zapotrzebowania materiałowego,
- Identyfikacja źródeł materiałowych, wybór i ocena dostawców,
- Kryteria ustalania wielkości zamówienia,
- Przygotowanie planów dostawy, proces zamawiania,
- Procedury zamawiania, odbioru i dostawy,
- Dokumentacja związana z zamawianiem i dostawą,
- Procedury pomiaru i kontrolowania działań i związanych z zaopatrzeniem,
- Ocena i poprawa działań dostawców, modele rozwoju dostawców,
- Zarządzanie ryzykiem związanym z zaopatrzeniem,
- Zarządzanie logistyką zwrotną,
- Weryfikacja działań związanych z zaopatrzeniem z wykorzystaniem odpowiednich pomiarów,
- Rachunek kosztów zaopatrzenia,
- Określenie zastosowań IT dla zaopatrzenia i zakupów,
- Modele doskonalenia procesu zakupów,
- Organizacja procesu zakupów w przedsiębiorstwie.
|
Planowanie produkcji | 16 | - Ocena środowiska związanego z produkcją, wpływ popytu zależnego i niezależnego na planowanie produkcji,
- Cechy i wyzwania lean manufacturing dla organizacji procesu produkcji,
- Cele i etapy procesu planowania produkcji,
- Określanie przepustowości linii produkcyjnej,
- Zasoby wymagane do produkcji, ograniczenia w dostępie do zasobów produkcyjnych,
- Informacje potrzebne do planowania produkcji oraz źródła i sposoby pozyskiwania tych informacji,
- Budowa planów produkcyjnych na różnych poziomach,
- Procesy harmonogramowania produkcji,
- Prowadzenie spisów materiałowych, uaktualnianie, analiza i weryfikacja (rekordów) list materiałowych,
- Ocena zapotrzebowań materiałowych, JIT, składanie zamówień u dostawcy,
- Zarządzanie procesem produkcji, zastosowanie procedur KANBAN i KAIZEN,
- Pomiary, analiza i doskonalenie procesów produkcyjnych, wskaźniki wydajności,
- Określanie zastosowań IT dla działań związanych z planowaniem produkcji.
|
Zarządzanie zapasami | 16 | - Funkcje zapasów, argumenty za i przeciw zapasom,
- Punkt rozdziału i poziom obsługi klienta a wymagania dotyczące zapasów,
- Klasyfikacja zapasów,
- Uzgadnianie celów działań w zakresie zapasów,
- Klasyfikacja produktów w oparciu o właściwości popytu, określanie zmienność popytu i próba przewidywania błędu,
- Zarządzanie ryzykiem związanym z zapasami,
- Określenie popytu przy zastosowaniu odpowiednich technik badania zmienności popytu.
- Identyfikacja podstawowych segmentów zapasu w oparciu o analizy ABC i XYZ,
- Rachunek kosztów tworzenia i utrzymania zapasów magazynowych,
- Ustalenie poziomu bezpiecznego zapasu i punkty wywołujące zapas (ang. stock trigger points),
- Zastosowanie systemu zamawiania opartego na poziomie informacyjnym,
- System zamawiania oparty na przeglądzie okresowym,
- Optymalizacja wielkości zapasu cyklicznego z wykorzystaniem różnych metod,
- Zarządzanie zapasami w wielu lokalizacjach,
- Określenie zamawianych ilości,
- Weryfikacja poziomów zapasu i identyfikacja możliwości poprawy zarządzania zapasami,
- Określanie zastosowań IT dla działań związanych z zarządzaniem zapasami.
|
Zarządzanie magazynem | 16 | - Przegląd i ocena uwarunkowań procesu zarządzania magazynem,
- Celów działań w zakresie magazynowania,
- Organizacja operacji przyjęcia do magazynu.
- Proces składowania - cele, ograniczenia, decyzje, optymalizacja,
- Zarządzanie kompletacją, pakowaniem i wydaniami,
- Operacje wysyłki,
- Procedury inwentaryzacji zapasów, uaktualnianie, analiza i weryfikacja zapasu w magazynie.
- Określanie i zapewnienie wymaganego wyposażenia magazynu,
- Określanie zastosowania IT dla działań związanych z magazynowaniem,
- Bezpieczeństwo operacji i prac magazynowych,
- Kontrola działań i jakości prowadzonych operacji związanych z magazynowaniem,
- Zarządzanie zmianami, doskonalenie procesów magazynowych.
|
Zarządzanie transportem | 16 | - Prawne wymogi dotyczące wykonywania transportu – przepisy krajowe i międzynarodowe,
- Przewozy specjalistyczne; ATP łatwopsująca się żywność, ADR przewóz towarów niebezpiecznych wymagania dla kierowcy, przewoźnika, zmiany ADR 2017, doradca DGSA,
- Przegląd różnych rodzajów pojazdów i przydatności do przewozu różnych typów ładunków,
- Czas pracy kierowców i inne ograniczenia w transporcie drogowym,
- Zakazy ruchu pojazdów ciężarowych na terenie Europy,
- Przegląd i interpretacja reguł Incoterms 2010,
- Planowanie działań w zakresie transportu, działania operacyjne związane z planowaniem transportu,
- Kryteria i proces wyboru środka transportu, kiedy transport a kiedy spedycja, transport własny czy obcy,
- Prawa i obowiązki uczestników procesu spedycyjnego, konwencja CMR – prawo przewozowe,
- Proces i kryteria wyboru przewoźnika, weryfikacja dotycząca przejechanej trasy, sprawdzenie na podstawie danych z tachografu,
- Zasady prawidłowego załadunku pojazdów i przekazywania ładunku przewoźnikowi,
- Organizacja operacji związanych z załadunkiem, przeładunkiem i wyładunkiem, sprawdzanie prawidłowości tych operacji,
- Dopuszczalne naciski osi na drogę, planowanie przewozów
- z uwzględnieniem ograniczeń tonażowych, przewozy ponadgabarytowe – wymagania, regulacje prawne,
- Odpowiedzialność załadowcy, spedytora, zlecającego przewozy w zakresie prawidłowego załadowania pojazdu, ważenia pojazdów oraz planowania przewozów (czas pracy kierowcy),
- Zarządzanie infrastrukturą transportową (pojazdy i wyposażenie dla potrzeb różnych wariantów transportu i rozładunku),
- Dokumentacja związana z transportem,
- Ubezpieczenia i zarządzanie ryzykiem w transporcie,
- Przewóz towarów wrażliwych – obowiązek zgłaszania przewozów,
- System monitorowania drogowego przewozu towarów
- Kontrole drogowe, procedury, postępowania administracyjne w zakresie transportu drogowego, odwołania od decyzji, procedury odwoławcze.
|
Systemy informatyczne w logistyce | 16 | - Excel w logistyce
- SAP w logistyce
|
Razem | 184 | |