Menedżer Logistyki

PRZEDMIOT

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Branża TSL na świecie 16
  • Informacja, system informacyjny i system informatyczny w zarządzaniu logistyką
  • Ewolucja systemów zarządzania przedsiębiorstwem
  • Zintegrowane systemy informatyczne w zarządzaniu logistyką
  • System zarządzania łańcuchem dostaw (systemy typu SCM, CPFR, VMI, SMI, SCOR)
  • Elektroniczna wymiana danych (systemy EDI, WEB-EDI, elementy języka XML)
  • Systemy automatycznej identyfikacji (systemy GS1, RFID itd.). Kody kreskowe, QR, Etykieta logistyczna
  • System nawigacji satelitarnej GPS i nowoczesne metody zarządzania transportem
  • Planowanie potrzeb produkcyjnych i dystrybucyjnych z zastosowaniem systemów ERP, DRP, MRP, MSP.
  • E-Logistyka.
  • Technologia Blockchain i jej wpływ na logistykę.
Podstawy kierowania 12
  • Cechy myślenia strategicznego i operacyjnego
  • Proces rozwoju osobistego i zespołowego
  • Proces decyzyjny
  • Przywództwo i jego źródła
  • Zarządzanie przez cele
  • Proces komunikowania i motywowania podwładnych
  • Zarządzanie zespołami mono- i interdyscyplinarnymi
  • Zasady zarządzania zmianą
Zarządzanie procesami biznesowymi 16
  • Istota łańcucha wartości, mapowanie wartości
  • Trade-offs w łańcuchach dostaw
  • Wpływ zmienności popytu na łańcuch dostaw
  • Lean i kaizen w łańcuchu dostaw
  • Systemy zarządzania jakością
  • Przetwarzanie danych w łańcuchu dostaw
  • Modele referencyjne procesów
  • Metody i techniki rozwiązywania problemów w procesach
  • KPI’s w łańcuchach dostaw – wybór i zastosowanie
  • Oprogramowanie wspierające zarządzanie procesami
Zarządzanie zmianą i projektami 16
  • Definiowanie zakresu i celów projektu
  • Cykl życia i ryzyka projektu
  • Tworzenie i optymalizowanie struktury organizacyjnej projektu
  • Zastosowanie metod zarządzania projektem
  • Budżetowanie projektu
  • Zarządzanie jakością w projekcie
  • Dokumentowanie projektu
Zarządzanie obsługą klienta 12
  • Serwis logistyczny, polityka i procedury obsługi klienta
  • Komunikacja z klientem
  • CRM
  • KPI’s do pomiaru obsługi klienta
  • Organizacja obsługi klienta w firmie
  • Systemy informatyczne wspierające obsługę klienta
Modele łańcuchów dostaw 16
  • Łańcuch dostaw a logistyka, wpływ zarządzania łańcuchem dostaw na uzyskiwanie przewagi konkurencyjnej,
  • Modele relacji i kooperacji w łańcuchach dostaw, ECR, JIT, VMI,
  • Ocena barier utrudniających przepływy w łańcuchu dostaw,
  • Analiza strategiczna i cykl życia łańcucha dostaw,
  • Model referencyjny łańcucha dostaw,
  • Prognozowanie popytu w łańcuchu dostaw – przegląd i ocena wybranych modeli,
  • Mapowanie łańcucha dostaw, przegląd konfiguracji: MTS, ATO, MTO, ETO,
  • Mechanizm efektu byczego bicza,
  • Zarządzanie ryzykiem w łańcuchu dostaw,
  • Zarządzanie czasem realizacji (lead time) i jego wpływ na ciągłość przepływu w łańcuchu dostaw,
  • Rachunek kosztów w łańcuchu dostaw,
  • Identyfikacja podstawowych ról informatyzacji i działań IT w ramach łańcucha dostaw.
Zaopatrzenie i zakupy 16
  • Ocena środowisk związanych z zaopatrzeniem,
  • Przegląd strategii zakupów, outsourcing, insourcing, grupy zakupowe,
  • Cele zaopatrzenia i uszczegóławianie zapotrzebowania materiałowego,
  • Identyfikacja źródeł materiałowych, wybór i ocena dostawców,
  • Kryteria ustalania wielkości zamówienia,
  • Przygotowanie planów dostawy, proces zamawiania,
  • Procedury zamawiania, odbioru i dostawy,
  • Dokumentacja związana z zamawianiem i dostawą,
  • Procedury pomiaru i kontrolowania działań i związanych z zaopatrzeniem,
  • Ocena i poprawa działań dostawców, modele rozwoju dostawców,
  • Zarządzanie ryzykiem związanym z zaopatrzeniem,
  • Zarządzanie logistyką zwrotną,
  • Weryfikacja działań związanych z zaopatrzeniem z wykorzystaniem odpowiednich pomiarów,
  • Rachunek kosztów zaopatrzenia,
  • Określenie zastosowań IT dla zaopatrzenia i zakupów,
  • Modele doskonalenia procesu zakupów,
  • Organizacja procesu zakupów w przedsiębiorstwie.
Planowanie produkcji 16
  • Ocena środowiska związanego z produkcją, wpływ popytu zależnego i niezależnego na planowanie produkcji,
  • Cechy i wyzwania lean manufacturing dla organizacji procesu produkcji,
  • Cele i etapy procesu planowania produkcji,
  • Określanie przepustowości linii produkcyjnej,
  • Zasoby wymagane do produkcji, ograniczenia w dostępie do zasobów produkcyjnych,
  • Informacje potrzebne do planowania produkcji oraz źródła i sposoby pozyskiwania tych informacji,
  • Budowa planów produkcyjnych na różnych poziomach,
  • Procesy harmonogramowania produkcji,
  • Prowadzenie spisów materiałowych, uaktualnianie, analiza i weryfikacja (rekordów) list materiałowych,
  • Ocena zapotrzebowań materiałowych, JIT, składanie zamówień u dostawcy,
  • Zarządzanie procesem produkcji, zastosowanie procedur KANBAN i KAIZEN,
  • Pomiary, analiza i doskonalenie procesów produkcyjnych, wskaźniki wydajności,
  • Określanie zastosowań IT dla działań związanych z planowaniem produkcji.
Zarządzanie zapasami 16
  • Funkcje zapasów, argumenty za i przeciw zapasom,
  • Punkt rozdziału i poziom obsługi klienta a wymagania dotyczące zapasów,
  • Klasyfikacja zapasów,
  • Uzgadnianie celów działań w zakresie zapasów,
  • Klasyfikacja produktów w oparciu o właściwości popytu, określanie zmienność popytu i próba przewidywania błędu,
  • Zarządzanie ryzykiem związanym z zapasami,
  • Określenie popytu przy zastosowaniu odpowiednich technik badania zmienności popytu.
  • Identyfikacja podstawowych segmentów zapasu w oparciu o analizy ABC i XYZ,
  • Rachunek kosztów tworzenia i utrzymania zapasów magazynowych,
  • Ustalenie poziomu bezpiecznego zapasu i punkty wywołujące zapas (ang. stock trigger points),
  • Zastosowanie systemu zamawiania opartego na poziomie informacyjnym,
  • System zamawiania oparty na przeglądzie okresowym,
  • Optymalizacja wielkości zapasu cyklicznego z wykorzystaniem różnych metod,
  • Zarządzanie zapasami w wielu lokalizacjach,
  • Określenie zamawianych ilości,
  • Weryfikacja poziomów zapasu i identyfikacja możliwości poprawy zarządzania zapasami,
  • Określanie zastosowań IT dla działań związanych z zarządzaniem zapasami.
Zarządzanie magazynem 16
  • Przegląd i ocena uwarunkowań procesu zarządzania magazynem,
  • Celów działań w zakresie magazynowania,
  • Organizacja operacji przyjęcia do magazynu.
  • Proces składowania - cele, ograniczenia, decyzje, optymalizacja,
  • Zarządzanie kompletacją, pakowaniem i wydaniami,
  • Operacje wysyłki,
  • Procedury inwentaryzacji zapasów, uaktualnianie, analiza i weryfikacja zapasu w magazynie.
  • Określanie i zapewnienie wymaganego wyposażenia magazynu,
  • Określanie zastosowania IT dla działań związanych z magazynowaniem,
  • Bezpieczeństwo operacji i prac magazynowych,
  • Kontrola działań i jakości prowadzonych operacji związanych z magazynowaniem,
  • Zarządzanie zmianami, doskonalenie procesów magazynowych.
Zarządzanie transportem 16
  • Prawne wymogi dotyczące wykonywania transportu – przepisy krajowe i międzynarodowe,
  • Przewozy specjalistyczne; ATP łatwopsująca się żywność, ADR przewóz towarów niebezpiecznych wymagania dla kierowcy, przewoźnika, zmiany ADR 2017, doradca DGSA,
  • Przegląd różnych rodzajów pojazdów i przydatności do przewozu różnych typów ładunków,
  • Czas pracy kierowców i inne ograniczenia w transporcie drogowym,
  • Zakazy ruchu pojazdów ciężarowych na terenie Europy,
  • Przegląd i interpretacja reguł Incoterms 2010,
  • Planowanie działań w zakresie transportu, działania operacyjne związane z planowaniem transportu,
  • Kryteria i proces wyboru środka transportu, kiedy transport a kiedy spedycja, transport własny czy obcy,
  • Prawa i obowiązki uczestników procesu spedycyjnego, konwencja CMR – prawo przewozowe,
  • Proces i kryteria wyboru przewoźnika, weryfikacja dotycząca przejechanej trasy, sprawdzenie na podstawie danych z tachografu,
  • Zasady prawidłowego załadunku pojazdów i przekazywania ładunku przewoźnikowi,
  • Organizacja operacji związanych z załadunkiem, przeładunkiem i wyładunkiem, sprawdzanie prawidłowości tych operacji,
  • Dopuszczalne naciski osi na drogę, planowanie przewozów
  • z uwzględnieniem ograniczeń tonażowych, przewozy ponadgabarytowe – wymagania, regulacje prawne,
  • Odpowiedzialność załadowcy, spedytora, zlecającego przewozy w zakresie prawidłowego załadowania pojazdu, ważenia pojazdów oraz planowania przewozów (czas pracy kierowcy),
  • Zarządzanie infrastrukturą transportową (pojazdy i wyposażenie dla potrzeb różnych wariantów transportu i rozładunku),
  • Dokumentacja związana z transportem,
  • Ubezpieczenia i zarządzanie ryzykiem w transporcie,
  • Przewóz towarów wrażliwych – obowiązek zgłaszania przewozów,
  • System monitorowania drogowego przewozu towarów
  • Kontrole drogowe, procedury, postępowania administracyjne w zakresie transportu drogowego, odwołania od decyzji, procedury odwoławcze.
Systemy informatyczne w logistyce 16
  • Excel w logistyce
  • SAP w logistyce
Razem 184