MBA – Master of Business Administration

PROGRAM

LICZBA GODZIN

ZAGADNIENIA

Zajęcia integracyjne 4
  • Gry i zabawy wymagające współpracy zespołowej
Praktyka zarządzania firmą 20
  • Strategia i taktyka zarządzania firmą
  • Rola przywódcy/lidera i menedżera w firmie
  • Zadania i cechy menedżera
  • Techniki menedżerskie w zarządzaniu zespołem
  • Odpowiedzialność menedżera wobec interesariuszy firmy
Współczesny menedżer organizacji 12
  • Przywództwo - wiedza, umiejętności i predyspozycje lidera/menedżera.
  • Przywództwo - kompetencje lidera/menedżera.
  • Przywództwo a systemy organizacji przedsiębiorstw - struktury klasyczne i nowoczesne.
  • Przywództwo a czynnik ludzki organizacji wobec wyzwań XXI wieku.
  • Etykieta w biznesie
Zarządzanie projektem 8
  • Najważniejsze definicje i pojęcia związane z zarządzaniem projektem.
  • Zarządzanie projektami w organizacjach.
  • Cykl życia projektu.
  • Planowanie projektu.
  • Realizacja i monitorowanie postępów projektu.
  • Zarządzanie ryzykiem.
  • Wspomaganie informatyczne zarządzania projektem – MS Project.
Rekrutacja i selekcja 12
  • Zrozumienie kluczowych zagadnień związanych z rekrutacją i selekcją.
  • Przygotowanie do tworzenia efektywnych procesów rekrutacji w dużych organizacjach.
  • Skuteczna selekcja i weryfikacja kandydatów.
  • Nabycie umiejętności mapowania i oceny procesu rekrutacji za pomocą wskaźników efektywności i jakości (KPI & SLA).
Rozwój personelu i system oceny 16
  • Psychologiczne zachowania ludzi w organizacji. Człowiek w organizacji: cykl życia pracownika i style przywództwa.
  • Zasady uczenia się ludzi dorosłych w oparciu o model cyklu Kolba. Nowoczesne narzędzia doskonalenia kompetencji i zarządzania wiedzą w organizacji.
  • Efektywne wykorzystanie potencjału pracowników – zarządzanie rozwojem pracowników poprzez budowanie zaangażowania (engagement & Enablement ).
  • Talenty w organizacji: diagnoza i rozwój. Succession planning.
  • Ocena pracowników: cele, modele i zasady.
  • Zarządzanie zmianą: komunikacja i radzenie sobie ze stresem w procesie zmiany. Model V.U.C.A
  • Rola menedżera w procesach rozwojowych.
Zarządzanie zmianą - motywacja pracownika i zespołu 16
  • Teorie motywacji i ich wpływ na praktykę zarządzania.
  • Motywowanie do zmian - wpływ motywacji zewnętrznej i wewnętrznej na aktywność pracowników.
  • Case study „Motywowanie wg modelu Bridgesa” – praca z oporem wobec zmian.
  • Tworzenie systemów motywacyjnych - case study „Motywowanie Jana”
  • Język motywacji w rozmowach zarządczych
  • Motywowanie do zmian w sytuacjach zespołowych – perswazja przekazu
  • Feedback w praktyce
Procesy analityczne w zarządzaniu strategicznym 32 (w tym 12h projekt)
  • Procesy analityczne jako podstawa podejmowania decyzji strategicznych
  • Badania i analizy jako element zarządzania strategicznego
  • Strategia firmy
  • Rodzaje strategii
  • Zasady budowy dokumentów strategicznych
  • Strategia i działania operacyjne
  • Planowanie, wdrażanie, kontrola i ocena efektów działań strategicznych
Prawo cywilne i handlowe, prawo spółek i odpowiedzialność organów spółki 8
  • Prawo cywilne – podstawowe pojęcia.
  • Sposoby zawierania umów.
  • Zasady odpowiedzialności deliktowej i kontraktowej.
  • Rodzaje spółek.
  • Organy spółek.
  • Odpowiedzialność wspólników i członków organów spółek.
Komunikacja interpersonalna i praca zespołowa 12
  • Zasady skutecznej komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  • Zasady i techniki efektywnego słuchania i mówienia.
  • Bariery skutecznej komunikacji.
  • Rola emocji w komunikacji. Komunikacja asertywna.
  • Budowanie zespołu i współdziałanie w pracy zespołowej.
  • Role zespołowe. Zasady i techniki efektywnej pracy zespołowej.
Szkolenie Facilitation Foundation 24
  • Formaty – sposoby działania zespołów.
  • Zadanie i proces.
  • Poziomy Pewności zadania oraz Świadomości procesu (Dojrzałości zespołu).
  • Lider Zadania i Facylitator.
  • Process Iceberg® Model.
  • Narzędzia procesu.
  • MBTI: Myers – Briggs Type Indicator.
  • Organizacja spotkania facylitowanego.
  • Ćwiczenie: Supermarket.
  • Przegląd Process Iceberg®.
  • Sprawdzenie zrozumienia dotychczasowego materiału.
  • Modele, narzędzi i techniki.
  • Planowanie agendy spotkania.
  • Facylitowanie spotkania i kontrakt.
  • SCA i Model Warsztatu Process Iceberg®.
  • Modele i narzędzia.
  • Model Organizacji Process Iceberg®.
  • Profil Facylitatora.
  • Egzamin na poziomie Foundation.
Marketing wewnętrzny i zewnętrzny firmy 8
  • Istota i fundamenty marketingu.
  • Marketing mix.
  • Badanie procesu decyzyjnego konsumenta (otoczenie marketingowe, badania marketingowe, segmentacja i analiza rynku).
  • Marketing wewnętrzny – specyfika oddziaływań do wnętrza organizacji.
  • Komunikowanie marketingowe – narzędzia i techniki.
  • Reklama i public relations – podobieństwa i różnice.
Employer Branding 8
  • Definicja employer branding.
  • Jakość marki pracodawcy - co o niej decyduje.
  • Employee Value Proposition, a może Emotional Value Proposition.
  • Przygotowanie i realizacja strategii employer branding.
Sprzedaż i negocjacje 28 (w tym 12h projekt)
  • System strategii sprzedażowej Heksagon - kształtowanie produktu i sposoby sprzedaży.
  • Wprowadzenie do negocjacji – cechy sprzedawcy i negocjatora.
  • Negocjowanie w systemie win-win.
  • Określanie strategii negocjacji – case study.
  • Prezentacja projektu – strategia sprzedażowa firmy.
E-marketing i e-sprzedaż 8
  • Rynek reklamy internetowej oraz najnowsze trendy w e-marketingu.
  • Narzędzie E-marketing self diagnostics (Samodzielna diagnostyka działań e-marketingowych).
  • Metody i narzędzia marketingu w sieci.
  • E-commerce - projektowanie, procesy biznesowe i automatyzacja działań
Obsługa klienta 8
  • Psychologiczne aspekty obsługi klienta.
  • Korzyści z budowania dobrych relacji z klientem.
  • Klient wewnętrzny i zewnętrzny – podobieństwa.
  • Kluczowe umiejętności usprawniające proces obsługi klienta.
  • Specyfika trudnych sytuacji w obsłudze klienta.
  • Błędy poznawcze i ich wpływ na jakość kontaktów.
  • Profesjonalna obsługa klienta – zbiór dobrych praktyk.
Marketplace - gra symulacyjna 12
  • Omówienie teorii gier i historii gier decyzyjnych i strategicznych.
  • Omówienie scenariusza symulacji.
  • Ustalenie zakresu obowiązków członków zespołu.
  • Przeprowadzenie analizy szans rynkowych.
  • Sporządzenie biznes planu.
  • Prezentacje zespołów.
Prawne aspekty zarządzania personelem 8
  • Zatrudnienie i jego rodzaje. Źródła prawa.
  • Pracownicze i niepracownicze formy zatrudnienia.
  • Swoboda zatrudnienia i jej ograniczenia.
  • Zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu.
  • Mobbing i jego skutki prawne.
  • Zmiany w trakcie zatrudnienia, ustanie zatrudnienia.
  • Skutki prawne naruszenia prawa zatrudnienia i zasady dochodzenia roszczeń związanych z zatrudnieniem.
Sukcesja w biznesie 8
  • Sukcesja – zagrożenia i wyzwania.
  • Dostępne narzędzia prawne w planowaniu sukcesji.
  • Formy prowadzenia działalności gospodarczej a planowanie sukcesji.
  • Reorganizacje przedsiębiorstw i dobór najlepszego modelu sukcesyjnego.
  • Sukcesja menedżerska.
  • Założenie i opodatkowanie Fundacji Rodzinnej.
  • Zarządzanie Fundacją Rodzinną i obowiązki menedżerów.
  • Zarządzanie firmami rodzinnymi przez Fundację Rodzinną.
  • Sukcesja i Fundacja Rodzinna jako nowe możliwości dla profesjonalnej kadry zarządzającej.
Umowy handlowe z wykonawcami i klientami 8
  • Oświadczenie woli.
  • Zasada swobody umów.
  • Umowy nazwane i nienazwane.
  • Zawieranie, zmiana i rozwiązywanie umów.
  • Odpowiedzialność umowna.
  • Analiza wybranych rodzajów umów.
Myślenie strategiczne i przełomowe modele biznesowe 16
  • Podstawowe różnice pomiędzy myśleniem strategicznym a planowaniem strategicznym
  • Model biznesowy - definicje i zastosowanie (komercjalizacja produktów i usług)
  • Modele biznesowe w środowisku hiperkonkurencji
  • Modele biznesowe jako źródło przewagi konkurencyjnej dla firm typu start-up
  • Główne elementy modelu biznesowego
  • Equilibrium i doskonała konkurencja  vs. potrzeby konsumenckie - dlaczego firmy potrzebują nowych modeli biznesowych
  • Modele biznesowe vs. strategie biznesowe
  • Innowacyjne technologie i modele biznesowe
  • Fundamentalne cele strategiczne w procesie tworzenia przełomowych modeli biznesowych
  • Rola modeli biznesowych w zmieniającej się gospodarce cyfrowej
  • Generowanie modeli biznesowych – case study
Lean management - najlepsze praktyki wdrażania "szczupłego zarządzania" 8
  • Motywacja i inspiracja do ciągłego doskonalenia.
  • Ergo Lean Management – humanizm i etos pracy.
  • Marnotrawstwo – sztuka rozpoznawania i eliminacji.
  • Narzędzia lean i powiązane.
  • Skuteczne wdrażanie filozofii Lean Management.
Optymalizacja zintegrowanego planowania w integracji ze sprzedażą i zakupami 8
  • Planowanie zintegrowane.
  • Produkcja – planowanie i rozliczanie.
  • Technologia i konstrukcja.
  • Sprzedaż, zakupy i logistyka.
  • Zintegrowane planowanie – optymalizacja.
Wdrażanie strategii Lean w organizacji 8
  • Tworzenie Strategicznej Karty Wyników w oparciu o czynniki wewnętrzne i zewnętrzne organizacji
  •  Definiowanie kluczowych wskaźników zarządzania przedsiębiorstwem
  •  Hoshin Kanri jako narzędzie alokowania zasobów
  •  Monitorowanie i Raportowanie wyników.
  • Mapowanie ruchów, transportu materiałów na layout’ach zakładu.
  • Tabele transportowe – macierz zdefiniowanych przepływów materiałów.
  • Obliczanie zmiennej częstotliwości ruchów materiałowych.
  • Wdrażanie usprawnień – milk-runner, kanban, supermarkety, składowanie chaotyczne.
  • ABC XYZ, redukcje zapasów, zgodność zapasów, inwentaryzacje ciągłe.
  • Optymalizacja kosztów obsługi magazynów.
Zarządzanie jakością 8
  • Pojęcie jakości, model KANO.
  • Podejście procesowe w zarządzaniu jakością.
  • Najpopularniejsze systemy zarządzania jakością, ISO 9001.
  • Zarzadzania czynnikiem ludzkim, „parszywa dwunastka”.
  • Projekt wdrażania systemu zarządzania jakością.
  • Najczęstsze błędy w zarządzaniu jakością.
Dokumenty finansowe i ich interpretacja 12
  • Wstępna analiza bilansu, rachunku zysków i strat oraz rachunku przepływów pieniężnych.
  • Ocena płynności finansowej na podstawie sprawozdania finansowego.
  • Analiza rentowności w ujęciu memoriałowym i kasowym.
  • Ocena stanu i struktury zadłużenia oraz zdolności przedsiębiorstwa do obsługi zadłużenia.
  • Efektywność gospodarki kapitałem obrotowym przedsiębiorstwa.
  • Syntetyczne metody oceny kondycji finansowej przedsiębiorstwa.
  • Metody oceny zagrożenia przedsiębiorstwa upadłością.
Zarządzanie kosztami 8
  • Zarządzanie kosztami  8 Koszty w rachunku wyników i koszty poza rachunkiem wyników.
  • Zarządzanie kosztami  8 Koszty w rachunku wyników i koszty poza rachunkiem wyników.
  • Klasyfikacja kosztów.
  • Balanced Scorecard – Zrównoważona karta dokonań. 
  • Koszty w BS, pomiar i wycena.
  • System motywowania pracowników w oparciu o rachunek kosztów.
  • Niektóre zastosowania analizy kosztów w bieżącej działalności przedsiębiorstwa, np.: kalkulacje cenowe, próg rentowności, dźwignia operacyjna, utracone zyski.
Zarządzanie finansami, podejmowanie decyzji inwestycyjnych 20
  • Budżetowanie i controlling.
  • Sprawozdawczość finansowa.
  • Rynek kapitałowy i struktura kapitałowa firmy.
  • Długoterminowe decyzje finansowe.
  • Różne ujęcia zysku. Miary EVA, MEVA.
  • Szacowanie kosztu kapitału własnego i zarządzanie kosztem kapitału przedsiębiorstwa.
  • Wycena i zarządzanie wartością przedsiębiorstwa.
  • Metody oceny projektów inwestycyjnych. Metody proste: stopa zwrotu, okres zwrotu. Metody złożone: zdyskontowany okres zwrotu, wartość teraźniejsza netto, zmodyfikowana wartość teraźniejsza netto, wewnętrzna stopa zwrotu, zmodyfikowana wewnętrzna stopa zwrotu.
  • Analiza wrażliwości i scenariuszy.
Wstęp do analityki biznesowej, narzędzia IT we wspomaganiu decyzji 20
  • Kontekst organizacyjny analityki biznesowej (perspektywa poziomów zarządzania, kategorii decyzji menedżerskich, oraz strategiczna analityki biznesowej, dane, informacja i wiedza – różnice oraz własności).
  • Proces tworzenia modeli dla analityki biznesowej (pojęcia związane z tworzeniem modeli analitycznych – parametry, zmienne decyzyjne, ograniczenia, miara wykonania, kategorie modeli, weryfikacja i walidacja modeli).
  • Obszary zastosowań analityki biznesowej.
  • Metody, techniki i narzędzia analityki biznesowej.
  • Przygotowywanie danych do analizy.
  • Analiza danych za pomocą tabel oraz funkcji statystycznych.
  • Optymalizacja liniowa i analiza wrażliwości.
  • Analiza warunkowa i analityka predyktywna.
  • Modelowanie symulacyjne.
  • Wizualizacja i prezentacja danych.
Modelowanie, analiza i optymalizacja procesów biznesowych 16
  • Orientacja procesowa przedsiębiorstw – istota, cele oraz korzyści.
  • Wprowadzenie do modelowania biznesowego – istota oraz podstawowe obszary zastosowań, możliwości i ograniczenia.
  • Standardy modelowania procesów biznesowych.
  • Modelowanie biznesowe z wykorzystaniem rozszerzeń języka UML.
  • Modelowanie i analiza procesów biznesowych z wykorzystaniem standardu BPMN.
Projekt końcowy 16(P)
    Na zakończenie studiów słuchacz przygotowuje projekt obejmujący realny problem biznesowy wymagający analizy i rozwiązania. Projekt przygotowywany jest pod kierunkiem mentora wybranego przez słuchacza spośród kadry prowadzącej zajęcia na studiach. Przygotowując i prezentując rozwiązania projektowe słuchacz ma za zadanie wykorzystać wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie studiów.
RAZEM 400 (w tym 40 h. projekt)