Podstawy dietetyki ogólnej | 12 | - Podstawowe zagadnienia związane z nauką o żywności i żywieniu (ewolucja odżywiania), rolą pożywienia, istotą zdrowego stylu życia, zasad racjonalnego żywienia oraz promocji zdrowia w aspekcie chorób cywilizacyjnych.
- Ogólna charakterystyka etapów rozwojowych człowieka (od dzieciństwa do starości) oraz zmieniającego się zapotrzebowania na składniki odżywcze i energetyczne.
- Podział produktów spożywczych, charakterystyka podstawowych grup żywności (białka, węglowodany, tłuszcze), ich rola w rozwoju człowieka oraz znaczenie wody i błonnika pokarmowego w funkcjonowaniu organizmu.
- Charakterystyka składników regulujących (witamin, substancji mineralnych) oraz ich rola w organizmie. Żywność wzbogacona i funkcjonalna oraz ekologiczna w żywieniu człowieka.
- Zapotrzebowanie organizmu na składniki odżywcze, energetyczne i regulujące w zależności od stanu fizjologicznego i zdrowotnego człowieka oraz stanu odżywienia.
- Rodzaje i źródła zagrożeń zdrowotnych ze strony żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz działania ograniczające ujemny wpływ na zdrowie człowieka.
- Skład organizmu człowieka, procesy przemiany materii, bilans energetyczny, procesy trawienia i wchłaniania składników pokarmowych oraz żywienie w alergiach, nietolerancji pokarmowej i zespołach złego wchłaniania.
- Zapotrzebowanie energetyczne człowieka (podstawowa i ponadpodstawowa przemiana materii) oraz zapotrzebowanie na składniki odżywcze i regulujące w różnych okresach jego życia, stanu fizjologicznego i zdrowotnego oraz indywidualnych cech, jak: wiek, płeć, aktywność ruchowa.
|
Edukacja żywieniowa w praktyce | 12 | - Etapy indywidualnej porady dietetycznej – wskazanie elementów edukacyjnych podczas wizyty, sposobu ich prowadzenia i wdrażania.
- Interpretacja wyników składu ciała – jako istotny element edukacyjny podczas wizyty u Dietetyka.
- Budowanie świadomości pacjenta jako podstawa do edukacji żywieniowej – rodzaje potrzeb, modele motywacji pacjenta.
- Komunikacja interpersonalna podczas edukacji żywieniowej, czyli jak znaleźć wspólny język z pacjentem. Techniki aktywnego słuchania, rodzaje pytań, bariery komunikacyjne, rodzaje osobowości.
- Narzędzia online i offline, które można wykorzystać do edukacji żywieniowej pacjentów.
- Prezentacja multimedialna, jako jeden z najczęściej wykorzystywanych elementów w edukacji – jak ją przygotować, by spełniała swoje funkcje. Alternatywne rozwiązania.
- Edukacja żywieniowa rodzica z dzieckiem – etapy porady dietetycznej, istotne elementy komunikacji interpersonalnej.
- Warsztaty i szkolenia – dobranie grupy docelowej, określenie zakresu materiału, dobranie narzędzi edukacyjnych.
- Grupy odbiorców – podział ze względu na aspekt rozwoju fizycznego, psychicznego i społecznego – jako element wyjściowy do planowania edukacji żywieniowej.
- Warsztaty i szkolenia grupowe jako element edukacji żywieniowej w grupie – niezbędne elementy w wystąpieniach publicznych
|
Dietoterapia i dietoprofilaktyka w chorobach cywilizacyjnych | 24 | - Prewencja zaburzeń rozwojowych/ behawioralnych u dzieci i młodzieży. Analiza własnej diety pod kątem zagrożeń chorobami cywilizacyjnymi.
- Żywienie w chorobach cywilizacyjnych - aspekt kliniczny.
- Podstawy patofizjologii najczęściej spotykanych chorób oraz mechanizmów, poprzez które dieta może wpływać modulująco na ich powstawanie i przebieg
- Zdrowa dieta jako element profilaktyki i leczenia chorób cywilizacyjnych
- Leczenie dietetyczne cukrzycy, w tym zdefiniowanie podstawowych pojęć (index glikemiczny, węglowodany jako składnik pokarmowy i wielu innych. Wpływ indeksu glikemicznego na glikemię i insulinemię posiłkową.
- Zestawy dietetyczne dla chorych na cukrzycę w zależności od zapotrzebowania kalorycznego
- -Leczenie dietetyczne zaburzeń lipidowych i innych chorób o podłożu sercowo-naczyniowym. Nabycie umiejętności układania zestawów dietetycznych u pacjentów z zaburzeniami lipidowymi.
- Dieta a profilaktyka i leczenie nadciśnienia tętniczego.
- Wpływ obróbki termicznej i mechanicznej na walory odżywcze i tempo wchłaniania pożywienia.
- Obliczanie indeksu i ładunku glikemicznego podstawowych produktów żywieniowych
- Choroby niezakaźne, jako przyczyna chorób i zgonów.
- Poznanie głównych przyczyn śmiertelności w społeczeństwach rozwiniętych z określeniem znaczenia czynników behawioralnych w ich rozwoju.
- Zapadalność i chorobowość na schorzenia cywilizacyjne.
- Związek między dietą a chorobami cywilizacyjnymi.
- Zasady niefarmakologicznej prewencji i leczenia chorób cywilizacyjnych.
- Wpływ żywienia na występowanie chorób żywieniowo-zależnych i nowotworów.
- Znaczenie diety w profilaktyce onkologicznej.
- Poznanie produktów żywieniowych, których nadmierne bądź niedostateczne spożycie może mieć znaczenie w powstawaniu chorób nowotworowych.
|
Coaching zdrowia | 16 | - Psychologiczne, ekonomiczne i społeczne uwarunkowania zdrowia i choroby.
- Sesja coachingowa - struktura rozmowy coachingowej, budowanie kontaktu i tworzenie układu coachingowego. Technika GROW i SWOT w praktyce coachingu.
- Coachingowy model pracy z pacjentem - teoria przywiązania, czynniki wspierające pracę z pacjentem.
- Kompetencje coachingowe - komunikacja z pacjentem i rodziną, radzenie sobie z wymagającymi sytuacjami i reakcjami. Inteligencja emocjonalna.
- Choroby psychosomatyczne - teorie powstawania. Coaching w chorobach psychosomatycznych - świadomość w obszarze specyfiki danej choroby, budowanie siatki wsparcia społecznego, praca z, zaburzeniami lękowymi i traumą.
- Kontakt z ochroną zdrowia - emocje w pracy w ochronie zdrowia.
- Przekonania i emocje w coachingu.
- Efektywność osobista - ćwiczenia praktyczne.
- Narzędzia terapeutyczne w coachingu.
- Coaching dietetyczny - w poszukiwaniu motywacji pacjenta.
- Coaching life balance - równowaga i spokój w życiu codziennym, witalność ciała i umysłu.
- Techniki relaksacyjne i redukcji stresu - ćwiczenia praktyczne.
|
Poradnictwo dietetyczne | 24 | - Ocena sposobu żywienia – wywiady żywieniowe różnymi metodami. Zadania praktyczne.
- Symulacja i ocena wywiadu i porady dietetycznej.
- Dietoterapia zespołu metabolicznego. Zadania praktyczne – plany dietoterapii.
- Przygotowywanie materiałów edukacyjnych dotyczących profilaktyki chorób żywieniowo-zależnych
- Planowanie racji pokarmowych i jadłospisów
- Racjonalne żywienie w planowaniu żywienia zbiorowego dla różnych grup ludności i w zależności od rodzaju usług.
- Oferty gastronomiczne w zależności od specjalizacji zakładu. Projektowanie menu.
- Kalkulacja cen potraw i napojów.
- Metody oceny jadłospisów
|
Technologia żywności i podstawy ekologii | 16 | - Podstawowe procesy technologiczne w produkcji i przetwórstwie żywności oraz zasady i metody oceny towaroznawczej produktów żywnościowych.
- Warunki i metody produkcji żywności oraz nowe trendy w produkcji i przetwórstwie żywności.
- Istota, zakres i zadania nauki technologii żywności, żywienia i towaroznawstwa oraz charakterystyka zasad zdrowego stylu życia i racjonalnego żywienia.
- Podstawowe procesy technologiczne w produkcji żywności (produkcja pierwotna), jej przetwórstwie oraz zasady i metody oceny towaroznawczej produktów żywnościowych.
- Charakterystyka zagrożeń zdrowotnych żywności oraz metody oceny jakości żywności.
- Ekologia – pojęcie, istota oraz zasady ekologicznego rozwoju społeczno-gospodarczego. Walory środowiska przyrodniczego i ich ochrona w aspekcie produkcji żywności.
- Współczesny styl życia społeczeństwa, sposób odżywiania się, zachowania anty-zdrowotne oraz zagrożenia chorobami dieto-zależnymi. Nowe trendy w produkcji, przetwórstwie oraz modele konsumpcji żywności. Rola żywności ekologicznej we współczesnym modelu żywienia. Charakterystyka rolnictwa ekologicznego. Zasady produkcji roślinnej i zwierzęcej w gospodarstwach ekologicznych. Podstawowe różnice między konwencjonalną, a ekologiczną produkcją żywności pochodzenia roślinnego i zwierzęcego. Specyfika uprawy roślin i chowu zwierząt w gospodarstwach ekologicznych. Korzyści środowiskowe z ekologicznych metod produkcji żywności oraz popytu na produkty rolnictwa ekologicznego.
- Charakterystyka żywności ekologicznej - definicje, zalety stosowania oraz ograniczenia. Jakość żywności ekologicznej oraz czynniki warunkujące jej wartość odżywczą i bezpieczeństwo zdrowotne.
- Korzyści zdrowotne dla człowieka z ekologicznych metod produkcji i konsumpcji żywności organicznej. Motywacje konsumentów przy wyborze żywności ekologicznej oraz profil konsumenta ekologicznego.
- Certyfikacja gospodarstwa ekologicznych oraz znakowanie produktów ekologicznych. Uwarunkowania prawne funkcjonowania gospodarstw ekologicznych oraz obrotu produktami ekologicznymi.
|
Diety roślinne i alternatywne | 12 | - Historia diet alternatywnych.
- Diety alternatywne w świetle dowodów naukowych.
- Bezpieczna redukcja masy ciała w kontekście popularnych diet alternatywnych.
- Posty ilościowe i jakościowe – znaczenie kulturowe i zdrowotne
- Przegląd diet eliminacyjnych. Wegetarianizm jako wyjątkowy przykład eliminacyjnej diety alternatywnej.
- Karnizm i gatunkowizm, jako niewidoczne systemy przekonań warunkujące spożywanie określonych gatunków zwierząt.
- Diety roślinne wobec obowiązujących standardów żywienia. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej a weganizm.
- Zagrożenia i szanse płynące z ograniczenia produktów odzwierzęcych. Weganizm a wartości etyczne, zdrowotne i środowiskowe.
- Diety alternatywne a problemy zdrowotne. Żywienie człowieka w różnych stanach chorobowych.
|
Podstawy dietetyki sportowej | 16 | - Fizjologia wysiłku fizycznego. Źródła energii podczas aktywności
- Tłuszcze, białka, węglowodany – metabolizm i rola w wysiłku fizycznym
- Dostosowywanie makroskładników w diecie sportowca – analiza przypadków.
- Planowanie diety dla sportowca
- Żywienie przed, w trakcie i po treningu
- Ładowanie węglowodanami
- Odżywianie w czasie treningu. Regeneracja potreningowa
- Ocena zapotrzebowania na płyny w diecie sportowca?
- Nawodnienie a wyniki w sporcie
- Triada sportsmenek – konsekwencje zdrowotne niewłaściwego odżywiania
- Suplementy i odżywki w sporcie
|
Dietoterapia pediatryczna i geriatryczna | 24 | - Etapy rozwoju człowieka. Ocena stanu odżywienia dziecka i człowieka starszego.
- Pomiary antropometryczne. Normy żywieniowe dla poszczególnych grup wiekowych.
- Zasady i schemat żywienia niemowląt za pomocą mleka matki lub mieszanek mlekozastępczych.
- Zasady żywienia dzieci małych, w wieku przedszkolnym, szkolnym i młodzieży.
- Żywienie dzieci w chorobach metabolicznych, chorobach dietozależnych, chorobach przewodu pokarmowego, neurologicznych, nerek itd.
- Fizjologia procesów starzenia się w aspekcie potrzeb żywieniowych.
- Starzenie się w kontekście jednostki i populacji – sytuacja demograficzna wPolsce i na świecie, ośrodki długowieczności, teorie starzenia
- Żywienie osób w wieku podeszłym. Niedobory pokarmowe. Problem niedożywienia
- Najczęstsze błędy w żywieniu osób starszych, ich konsekwencje zdrowotne i możliwości zapobiegania
- Żywienie w chorobach neurodegeneracyjnych – choroba Alzheimera i Parkinsona
- Żywienie osób starszych z niedożywieniem, sarkopenią, zespołem słabości
- Aktywność ludzi w wieku podeszłym
|
Dietoterapia w alergiach i nietolerancjach pokarmowych | 12 | - Definicje alergii, pseudoalergii, nietolerancji i awersji pokarmowej.
- Podstawowe informacje nt. systemu odpornościowego człowieka.
- Podział i charakterystyka reakcji alergicznych.
- Główne alergeny pokarmowe.
- Metody redukcji alergenności składników żywności.
- Zapobieganie zanieczyszczaniu żywności składnikami alergennymi (zanieczyszczenia krzyżowe).
- Uwarunkowania występowania alergii pokarmowych
- Terminologia i pojęcia z zakresu alergologii i nietolerancji pokarmowej.
- Charakterystyka naturalnych alergenów występujących w produktach spożywczych
- Specyfikacja dotycząca oznaczenia substancji alergizujących z żywieniu zbiorowym.
- Mieszanki mlekozastępcze dostępne na rynku. Ich podział i zastosowanie.
- Metody modyfikacji zwyczajowej diety w zależności od występującej nietolerancji lub alergii pokarmowej (białko mleka, laktoza, jaja, ryby, orzechy, fruktoza)
- Reakcje krzyżowe.
- Postępowanie dietetyczne w celiakii i alergii na gluten.
|
Żywienie kobiet ciężarnych
i w okresie laktacji | 16 | - Fizjologia ciąży.
- Stan odżywienia matki a zdrowie dziecka.
- Zasady żywienia kobiety ciężarnej w poszczególnych trymestrach. Normy żywieniowe.
- Żywienie w dolegliwościach typowych dla ciąży
- Ciąża u kobiety przewlekłe chorej
- Fizjologia okresu laktacji. Zasady racjonalnego żywienia kobiety karmiącej piersią. Normy żywieniowe.
- Wpływ składników odżywczych na jakość pokarmu
|
RAZEM: | 184 | |